poniedziałek, 1 sierpnia 2016

Kształtnie piszemy

Nie od dziś wiadomo, że piękny kształt liter zależy od wysokiej sprawności motorycznej rąk, dużej precyzji i szybkości ruchów oraz dobrej koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Przejawem obniżenia sprawności manualnej jest zbyt wole tempo wykonywanych czynności oraz zbyt mała precyzja dłoni i palców. Wynikiem tych zaburzeń są nierówne litery, niestały nacisk pióra (ołówka, długopisu), brak połączeń między literami, pismo mało czytelne, nieestetyczne zeszyty, kłopoty z rysowaniem, wycinaniem, lepieniem, szyciem.

Jak temu zapobiec? Na pewno nie przez żmudne ćwiczenia w przepisywaniu tekstów. Umiejętność pisania ćwiczymy pomagając naszym milusińskim doskonalić motorykę. I tu uwaga, nie bez znaczenia jest rozwój motoryki dużej, a tę najlepiej rozwijać poprzez aktywność fizyczną. Motorykę małą możemy rozwijać wykorzystując do tego wiele zabaw, w których dzieci będą manipulowały przedmiotami. Doskonale nadają się do tego małe woreczki, piłeczki(żonglujemy), drewniane tabliczki z rysikiem(ćwiczymy pisanie szlaczków),

przeplatanki(wkładamy i wyciągamy sznurówki),
koraliki (nawlekamy na sznurek, układamy na planszy),

 kolorowe druciki(formujemy je w zabawie),

 puzzle(chwytamy, wkładamy)plastelina(ugniatamy, lepimy) czy klocki(budujemy).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz